'Belang goede foto's onderschat'

21-09-2017    10:05   |    Merel Barendse-Prins

Een eerste weblog van Merel Barendse-Prins. Zij is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie rondom FloraXchange. Barendse-Prins schrijft deze weblog exclusief voor de SierteeltNetten.

Online verkopen. Als winkel kun je er bijna niet meer omheen. De afzetmarkt is de afgelopen jaren enorm veranderd en in Europa wordt steeds meer online verkocht. Ook op het gebied van fotografie is de afgelopen jaren veel veranderd. 190 jaar geleden werd de allereerste foto ooit gemaakt. Tegenwoordig zijn foto’s niet meer weg te denken. Tot een paar jaar geleden kwam je op vakantie alleen nog hordes mensen tegen met een spiegelreflexcamera terwijl dit tegenwoordig steeds zeldzamer wordt. Foto’s worden nu met een mobieltje geschoten. Makkelijk en snel.

Ondanks het feit dat steeds meer mensen zich de titel 'professioneel fotograaf' toekennen, valt er in de sierteeltsector nog veel te winnen op het gebied van fotografie. Neem nu de website bol.com. Daar verkopen ze sinds 1,5 jaar ook bloemen en planten. De fotografie laat alleen te wensen over. Op de ene foto zie je naast de plant een meetlint terwijl op een andere foto een plant midden in een rommelige huiskamer staat. Dit heeft impact op de afzet van sierteeltproducten wereldwijd. Als sector moeten we het opnemen tegen andere productcategorieën (bijvoorbeeld als je een cadeautje gaat kopen). Foto’s zijn daarom erg bepalend. Als jij zorgt dat jouw product gepaard gaat met attractiever beeldmateriaal, maak je het voor veel Europese E-tailers eenvoudiger om het online te zetten. Als je een foto maakt, is het daarom heel erg belangrijk om de doelgroep in je achterhoofd te houden. Op bol.com hoef je bijvoorbeeld geen handelsfoto’s te plaatsen maar sfeerfoto’s doen het op websites als bol.com juist heel goed. Handelaren zitten daarentegen niet op sfeerbeelden te wachten. Een live foto van hoe de handel er bij staat, is voor hen vaak veel bruikbaarder dan een foto voor in de catalogus.

Op digitale platformen speelt fotografie een belangrijke rol. Er zijn namelijk steeds meer exporteurs die foto’s van een digitaal platform rechtstreeks doorzetten naar hun eigen webshop. De foto die de kweker aanbiedt, wordt in deze gevallen direct getoond aan de eindklant waardoor jouw foto het eerste is wat diegene ziet die het product koopt. Daarom is het slim om af en toe aan je klanten te vragen of je op de webshop mag kijken zodat je kunt zien hoe je product er bij staat. Eigenlijk net zo leuk als dat je van tijd tot tijd in een bloemenwinkel gaat kijken hoe je planten of bloemen gepresenteerd worden.


Reacties (1)

Hans Olsthoorn at 25.09.2017

Volgens mij zijn er veel betere foto's gemaakt van de overige knappe Merel Barendse-Prins....

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Zorgen over vertrek Lucas Vos

Vakbond FNV is onaangenaam verrast door het aangekondigde vertrek van CEO Lucas Vos bij bloemen- en plantenveiling FloraHolland. In korte...

Nieuw naam voor Greenport-WO

Greenport West-Holland is de nieuwe naam van Greenport Westland-Oostland. De oude naam van het regionale samenwerkingsverband tussen het...

Beleid Rabobank zet kwaad bloed

De crisis heeft er zó ingehakt bij Rabobank Westland, dat de grootste geldschieter in de glastuinbouwsector véél kritischer kijkt naar welke...

SO Natural wil signaal afgeven 23-10-2017    10:05
'Neem plant mee naar Binnenhof' 23-10-2017    10:01
'Koorddanser met touwallergie' 23-10-2017    09:40
Robot jaagt ongedierte weg 23-10-2017    09:38
'Foodsector verkondigt praatjes' 23-10-2017    09:20
Consument geeft meer geld uit 23-10-2017    09:11
6 nieuwkomers in Hillenraad100 23-10-2017    09:07
Innovatieworkshops managers 23-10-2017    09:06
Lucas Vos verlaat FloraHolland 20-10-2017    13:01
Stal planten in winter bij Wijnen 20-10-2017    10:17
  Ga naar het nieuwsarchief