'Planning everything...'

20-09-2017    09:45   |    Rob Helderman

Een weblog van Rob Helderman, E-commerce manager bij Royal Brinkman, exclusief geschreven voor de GroenteNetten en de SierteeltNetten.

In mei dit jaar ben ik samen met algemeen directeur Ton van Mil op studiereis geweest naar China. In Beijing, Shanghai en Hangzhou zijn we een week lang ondergedompeld in de grootste en snelst groeiende e-commerce markt ter wereld. Tijdens de presentaties van onder andere Alibaba, Tencent en JD.com werd ons één ding dan ook heel duidelijk: op het gebied van e-commerce loopt China absoluut voorop! We hebben er veel ontwikkelingen gezien. Een aantal waar je van kan schrikken, maar ook zeker een aantal die bevestigen dat we de juiste focus hebben gekozen. In deze column wil ik er een centraal zetten: ‘planning everything’.

Snelheid, gemak en leverbetrouwbaarheid: dat zijn de basiselementen waarmee we online worden verwend door vele webwinkels. Maar webshops bieden veel meer mogelijkheden, alleen staan we daar niet altijd bij stil. Een webshop is namelijk een enorme databron. Gedreven door alsmaar slimmere apparaten kunnen we met behulp van die data gaan voorspellen. De grote spelers zijn al ver: zo kan Nespresso op basis van data inschatten wanneer een apparaat stuk gaat en je vooraf informeren. Ook kondigde Amazon vorig jaar al aan dat zij data inzetten om te kunnen voorspellen wat er op welk moment verkocht gaat worden, zodat zij kunnen zorgen dat ze de juiste producten in het magazijn hebben liggen.

Hoe zetten wij dit dan in als Royal Brinkman? Maken wij ook dit soort voorspellingen? Nee, zo ver zijn we nog niet. Wel kunnen we telers met behulp van data via de functies ‘statistieken’ en ‘prognose’ eenvoudig inzicht geven in de orders van vorig jaar in een bepaalde periode. Dat is een basis, een begin om het inkopen makkelijk te maken. Het zijn handige hulpmiddelen die onze klanten helpen om verder vooruit te plannen en te denken, zodat er voor hen meer rust ontstaat in het inkoopproces. Want zeg nou zelf, bestel je voor de teeltwisseling liever dagelijks en breng je last-minute bezoekjes aan de winkel? Of plaats je liever vooraf één complete order met alle benodigdheden? Onze klanten mogen natuurlijk op elke manier bestellen die hen het beste uitkomt, maar het online plannen en bestellen heeft een duidelijk voordeel: rust en gemak! Wel zo makkelijk, toch?


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Zorgen over vertrek Lucas Vos

Vakbond FNV is onaangenaam verrast door het aangekondigde vertrek van CEO Lucas Vos bij bloemen- en plantenveiling FloraHolland. In korte...

Nieuw naam voor Greenport-WO

Greenport West-Holland is de nieuwe naam van Greenport Westland-Oostland. De oude naam van het regionale samenwerkingsverband tussen het...

Beleid Rabobank zet kwaad bloed

De crisis heeft er zó ingehakt bij Rabobank Westland, dat de grootste geldschieter in de glastuinbouwsector véél kritischer kijkt naar welke...

SO Natural wil signaal afgeven 23-10-2017    10:05
'Neem plant mee naar Binnenhof' 23-10-2017    10:01
'Koorddanser met touwallergie' 23-10-2017    09:40
Robot jaagt ongedierte weg 23-10-2017    09:38
'Foodsector verkondigt praatjes' 23-10-2017    09:20
Consument geeft meer geld uit 23-10-2017    09:11
6 nieuwkomers in Hillenraad100 23-10-2017    09:07
Innovatieworkshops managers 23-10-2017    09:06
Lucas Vos verlaat FloraHolland 20-10-2017    13:01
Stal planten in winter bij Wijnen 20-10-2017    10:17
  Ga naar het nieuwsarchief